Translate

2013. március 14., csütörtök

Öko kárpittisztítók tesztje

"Minden tavasznak van egy kitüntetett napja, ami minden más tavaszi napnál fényesebb. Mikor a napsugár még csiklandóbban játszik a tarkón, mikor a szellők még huncutabbul fütyülnek, mikor a kikelet ritmusára még veszélyesebben ver a szív, mint más tavaszi reggeleken. Naptárakban sajnos nincs jelölve ez a kacér és szédítő ünnep, ezzel a páratlan reggellel csakis a lélek számol." /Cserna-Szabó András/
Múlt héten én is találkoztam vele: fütyülő szellő, csiklandós nyakszirt, ütemesebb szívverés, madárcsicsergés, ablakon beáramló fénysugár.... És akkor a szemem rátévedt az eddig téli hónapok jótékony homályában megbúvó szutykos fotelunkra:







Gondoltam, ha már a tisztításába kezdek, akkor tesztelek. Első körben a jobb karfára ecetet, az ülő részre (ott foltok is voltak) mosószappant, a bal karfára sót használtam a következőképpen:
Ecet: Én 20%-os ecetet használok, ezért azt fele arányban vízzel szoktam hígítani. Ezt egy szórófejes flakonba töltve a szennyezett felületre spricceltem. Utána semmi teendő.
Só: 2 kanál sót 2 kanál vízzel összekevertem, majd szivaccsal a karfára dörzsöltem.
Mosószappan: 1 kanál reszelt mosószappant (némi epeszappant is tettem hozzá a folt miatt) 2 dl forró vízzel felöntöttem, majd habverővel habosra vertem. Ezt a habot kentem rá szivaccsal az ülőrészre. Utána a maradékot törölközővel letöröltem, majd vizes ruhával is áttöröltem.

A teszt eredménye:



Az ecetben megint nem csalódtam, egész szép munkát végzett.
A sós kezelésről ezt már nem mondhatom el. A kosz nagy részével nem sikerült megbirkóznia.
A szappanos lemosás olyannyira jól sikerült, hogy nem csak a folt tűnt el, hanem a virágok is. :(
Ezért kérek mindenkit, hogy mielőtt kárpittisztításba kezdene, próbálja ki a szert egy kevésbé látható helyen! 


Második körben (a maradék kosz eltávolítására) a másik nagy kedvencemet, a szódabikarbónát fogtam be: a fotelt először vízzel bespricceltem, majd szódabikarbónával beszórtam. Száradásig rajta is hagytam, majd utána leporszívóztam.



A szódabikarbónás tesztelés eredménye:

A karfák gyönyörűen tiszták lettek!




Konklúzió: Enyhébb vagy közepes mértékű szennyeződésnél az ecet tűnik a legegyszerűbb megoldásnak. 
Erősebb szennyeződésnél a mosószappan vagy a szódabikarbóna nyerne. 
Figyelmeztetés: Mielőtt kárpittisztításba kezdenénk, próbáljuk ki a szert egy kevésbé látható helyen, nehogy a kárpitban kárt tegyünk! 



Mindenkinek szép napot, és jó alkotást kívánok!

13 megjegyzés:

  1. hát ez tökjó....már nem a halványulás, azt sajnálom, bár ahogy téged ismerlek, biztos átdizájnolod valami jóra. Ámbár így is maradhatna, igazi shabby chic darabként :)amúgy baromi helyes darab, szentségtörő módon még oroszlánlábakat is el tudnék képzelni rajta.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Még a nagypapám fotelje volt. Láttad volna az eredetit: fekete műbőr karfa rész, és sötétkék ülő-és hátrész. Igazi férfias darabból egy nőies fotel lett. :)) Bár amikor a kárpitosnak odaadtam az anyagot, akkor csak annyit mondott: "Ön tudja!" Neki nagyon nem tetszett, én meg ugráltam a boldogságtól, amikor át lett húzva. :)

      Törlés
  2. Rajottem mi a baj a mai modern kori tisztitassal: azonnal akarnak eredmenyt! Mert ezek a bio/oko nevezzuk barminek megoldasok egy kis idot es turelmet kovetelnek.
    A tobbi szert pedig csak leveszik a polcrol rafujjak,belemossak stb es kesz.
    Cserebe viszont fizetnek egy valag penzt es meg mergezik is magukat.
    No,a folyamatossagrol es rendszeressegrol nem is beszelek. Ha valamit rutinszeruen karbantartjuk, nem kell eros cucchoz folyamodni. Persze vannak kivetelwk ilyen pl a karpitisztitas v a suto, ezeket keptelenseg napi szinten sikalni..


    Hogyszedte ki a virag szinet a szappan ezt nem us ertem??? A marhaepe ilyen v lehet h a sikamika nem tett jot?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Tény, hogy szódabikarbónával, ecettel és mosószappannal szinte az összes háztartási cucc kiváltható. És nem kell attól félnem, hogy mi van, ha belélegzi a gyerkőc. :)

      Én is az epeszappanra gyanakszom. Vagy már korábban megkopott, csak a mocsoktól nem látszott. :))

      Törlés
  3. Nem maradt ott az ecet szaga? És tényleg csak ráfújtad, és kész?
    Én ecet helyett citromsavat szoktam feloldani vízben, vajon a kárpitnál is beválik?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Isten hozott erre felé! :)
      Teljesen elpárolgott az ecet szaga. Talán a piszkosabb részeken szivaccsal kicsit jobban beledolgoztam, de ennyi.
      Szerintem egy kevésbé látható helyen kipróbálhatod citromsavval, hogy nem tesz-e kárt a kárpitban. Ha nem, akkor lehet a piszkos részen is. Veszteni valód nincs. Max. ha nem használ, akkor jöhet az ecetes verzió. Nálunk tényleg nincs "utózöngéje". :)
      De ha kipróbálod a citromsavas verziót, akkor légy oly kedves, és küldjél visszajelzést. Mert tényleg kíváncsi vagyok, hogy sikerült-e elbánnia a mocsokkal.

      Törlés
  4. Ma reggel itt kezdtem a napot, mert egy fehér fonalamból nem akart kijönni rendesen a kosz. Semmi különös, csak évekig állt és porosodott valahol. Szódabikarbónát és ecetet kapott. Kíváncsian várom, hogy milyen lesz, amikor hazaérünk?!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hű, kíváncsi vagyok, hogy mi fog belőle kisülni. Nem pezsgett nagyon, amikor nyakon öntötted az ecettel a szódabikarbónát? Majd írj, hogy mi lett a végeredmény!

      Törlés
    2. Nem volt ideje, mert nagyon siettem és gyorsan felengedtem vízzel. :) Amúgy azt a makacs részt sajna még ez sem oldotta fel. Nem értem.

      Törlés
    3. Majd megpróbálok neked felkutatni valami spéci szert, aztán megírom, ha találtam.

      Törlés
    4. Azt megköszönném!!! :) Van egy farmer ruhám, és két konyharuhám, amit szintén jó lenne megmenteni.

      Törlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...